Operatie hond

Huisdierenpraktijk Colmschate. Tel. 0570-650050.

ALS UW HOND EEN OPERATIE MOET ONDERGAAN OF HEEFT ONDERGAAN.

Iedere operatie brengt een zeker risico met zich mee.Zelfs de routine operaties als castratie en sterilisatie.
Alles wordt eraan gedaan om dit risico zo klein mogelijk te houden.
We werken met veilige narcosemiddelen, gas-anaesthesie, een goede steriliteit en voor, tijdens en na de operatie houden wij uw hond goed in de gaten.

Voor de operatie:

Uw hond moet nuchter zijn voor de operatie. De precieze instructies hiervoor krijgt u bij het maken van de afspraak, maar een aantal uren ( meestal 13 ) voor de operatie mag uw hond niet meer eten. Water drinken mag wel.

De nazorg thuis.

Uw hond is weer bij kennis als hij mee naar huis gaat, maar moet naar huis vervoerd worden met de auto. Lopen is nog zwaar en het dier is gevoelig voor kou. Thuis zorgen voor een rustige warme plek. De eerste dag mag u uw hond alleen vlakbij uw voordeur uitlaten. De volgende dag weer een klein stukje aan de lijn uitlaten. Loslopen en eventueel zwemmen mogen pas weer als de hechtingen zijn verwijderd.

Voeding:

Instructies over de voeding krijgt u als u uw hond ophaalt, maar meestal als uw hond ’s morgens is geopereerd, mag hij/zij aan het eind van de middag een klein beetje eten. Er kan nog misselijkheid zijn van de narcose, dus met een klein beetje beginnen. Water drinken mag wel gelijk bij thuiskomst.

Nazorg wond:

Bij de meeste operaties komen hechtingen in de huid. Deze worden na 10 dagen door ons verwijderd en wij controleren dan ook de wond.
U kunt daarvoor een afspraak maken, deze nacontrole zit bij de prijs in.
Als uw hond continu aan de wond zit ( krabt, bijt, likt ), dan kan een kap ( kraag ) nodig zijn.
We hebben ook Medical Pet Shirts, dit zijn een soort rompers voor honden, in elke gewenste maat.
Bij elke operatie krijgt uw hond een pijnstillende injectie, deze werkt 24 uur. Soms is het nodig dat er de dagen erna ook nog pijnstiller wordt gegeven, dit krijgt u als drankje of in pilvorm mee naar huis.
Dit is het algemene nazorgformulier. Het kan zijn dat er voor een specifieke operatie aanvullende nazorg of aanvullende controle/medicatie nodig is, dit hoort u op de dag van de operatie van ons.

ALS U IETS NIET VERTROUWT, AARZEL NIET EN BEL !!