Konijnenziekten en vaccinatie.

Myxomatose.

Myxomatose is een ziekte die wordt veroorzaakt door het myxomatosevirus en leidt elk jaar weer tot aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. De belangrijkste verspreiding van de ziekte is via stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Via direct contact met besmette dieren of materialen is ook besmetting mogelijk. De tijd tussen de besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt enkele dagen tot een week. De eerste symptomen zijn weke bobbels in de huid (myxomen). Deze myxomen zijn vooral te zien rond de ogen, snuit, oren en anaalstreek. Na verloop van tijd gaan de oogleden aan elkaar kleven en ontstaat er een pussige oog- en neusuitvloeiing. De ziekte heeft veelal een dodelijke afloop.

Wat u kunt doen ter preventie:
Zorgen dat uw konijn(en) niet met het virus in aanraking komen, zoals bij een konijn dat buiten gehouden wordt fijnmazig gaas voor het hok maken zodat insecten er niet bij kunnen. Maar als uw konijn(en) ook wel eens buiten loopt of lopen, is het natuurlijk niet helemaal te voorkomen. Daarom is het verstandig om konijnen in te laten enten tegen myxomatose. Vaccieren kan op de leeftijd van 5 weken. Het moet jaarlijks herhaald worden.

- Viraal haemorrhagisch syndroom (VHD)

Het viraal haemorrhagisch syndroom is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke konijnenziekte. VHD wordt veroorzaakt door een virus. De ziekte kan zich snel via. o.a. mest, besmette dieren en materialen (o.a. vers gesneden gras) verspreiden. Voornamelijk konijnen ouder dan 10 weken worden door VHD getroffen. De tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt 1-3 dagen.

Er zijn drie vormen van de ziekte:

- zeer snel verlopende vorm: plotselinge dood.
- snel verlopende vorm: depressie, stoppen met eten, benauwdheid, koorts, incoordinatie, soms schreeuwen en tandenknarsen. Vaak wordt in het laatste stadium een schuimige, bloederige neusuitvloeiing gezien gevolgd door de dood.
- milde vorm: deze vorm is zeer zeldzaam. Herstel en levenslange immuniteit. 75 tot 100 % van de konijnen sterft na een VHD infectie.

De nieuwe entstof nobivac Myxo -Rhd beschermt tegen myxomatose en VHD, het wordt gegeven op de leeftijd van 5 weken en daarna jaarlijks.
Het is veilig en geeft minder zwelling dan de oude entstoffen.
Het geeft een goede bescherming.
Het is weer een vooruitgang op het gebied van konijnengeneeskunde .