Entingsbericht hond

Betreft de vaccinatie van honden.

Dankzij het inenten van honden tegen dodelijke ziektes,zoals hondenziekte,zien wij deze ziektes bijna niet meer. Toch komt er soms een uitbraak voor . Het blijft daarom noodzakelijk te vaccineren. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de vaccins tegen hondenziekte, leverziekte en ook parvo langer dan 1 jaar werken. Daarom is niet langer noodzakelijk jaarlijks tegen deze ziektes te vaccineren. Wel is het nog steeds zeer belangrijk jaarlijks te vaccineren tegen de ziekte van Weil (leptospirose ).

In het nieuwe vaccin tegen leptosprirose zitten 4 stammen. De naam van het vaccin is daarom nobivac L4. Dit zijn de belangrijkste veroorzakers van de ziekte van weil. Dit geeft een ernstige ontsteking van lever en nieren en is vaak dodelijk. De vaccinatie tegen kennelhoest, bestaande uit een bacterie (bordetella) en een virus (parainfluenza) dient ook jaarlijks te gebeuren. Pensions stellen deze vaccinatie vaak verplicht. Het kan via een neusdruppel of een injectie.

De rabies vaccinatie wordt voornamelijk gegeven aan honden die naar het buitenland gaan. Deze werkt 3 jaar en is binnen de EU ook voor 3 jaar erkend. Voor honden die in contact kunnen komen met vossen of met vleermuizen kan het ook verstandig zijn om tegen rabies (hondsdolheid ) te vaccineren.

Als u langs komt voor vaccinatie dan kijken wij welke vaccinaties uw hond nodig heeft. Verder doen wij een gezondsheidscontrole en kunt u met al uw vragen over het welzijn van uw dier bij ons terecht.